FNs internasjonale dag mot vold mot kvinner

Publisert av: reber.roald.iversen Publisert: 26. november 2016
Oppdatert: 26. november 2016

Heidi Bjergas appell i Stavanger 25. november

I fjor høst ble en 22 år gammel mann anmeldt for seksuell omgang med en 14 år gammel jente i Bergen. Saken ble anmeldt av jentens mor og jenta ble tatt inn på barnehuset i et tilrettelagt barneavhør. Der fortalte hun i detalj hva hun hadde vært utsatt fra av denne voksne mannen.

Anmeldelsen til moren til ei 14 år gammel jente i Bergen ble starten på operasjon «Dark Room». Myndighetene sier at mange av de unge mennene som er involvert i The dark room ikke har fått korrigert og balansert sitt syn på barn og kvinner gjennom oppveksten.

Det betyr at vi må sørge for at de får den korrigeringen der vi har et ansvar. Nemlig i barnehagen og på skolene. Vi må lære opp gutter allerede fra barnehagen at de ikke har noen rettigheter overfor andre. Ikke noen gang, uten at det er et samtykke.

Inga Marte Thorkildsen har skrevet boken -Du tror det ikke før du VIL se det, om overgrep mot barn. Denne uken har tankene mine gått til denne moren i Bergen som ville se. Og som gjorde noe med det.

Vi vet at hver tiende kvinne vil oppleve voldtekt. Minst. Her er det store mørketall. De fleste vil oppleve voldtekt fra en de kjenner. Og de fleste velger å ikke anmelde voldtekten. Fordi systemet vårt i utgangspunktet mistenkeliggjør kvinnene som anmelder. Det er vi som får høre at vi må kle oss annerledes, eller at vi ikke må gå aleine. At vi må ta alle slags forholdsregler når vi skal ut i det offentlige rom.

Sånn kan vi ikke ha det. Vi må bruke barnehagene og skolene til å lære våre barn hvordan de skal oppføre seg. Om hvilke rettigheter de har. Eller ikke har. Vi må lære dem hva kjærlighet handler om.

Fordi det er for seint når voldtekten har skjedd.

Vi står midt i en flyktningekrise. Over 60 millioner mennesker er på flukt fra krig og vold. Kvinner og barn blir daglig utsatt for vold og overgrep på sin ferd mot det de håper er et liv i fred, og ei framtid sammen med familien.

Vi har den strengeste innvandringspolitikken i verden. Det er til og med omtalt i New York Times. Konsekvensen av å ha den strengeste innvandringspolitikken i verden er at kvinner og barn på flukt ikke tør komme hit. Vi har en innvandringsminister fra FrP som er stolt av nettopp det. At så få kommer hit.

Så vi må huske på, at FrP har støtte fra H, V, KrF, Ap og Sp i asylpolitikken. Og fra dem er det bare uendelig stille.

Det er ille.

Vi må stå sammen og ta kampen mot vold kvinner om igjen og om igjen.

Takk